85 hurtige ideer

85 hurtige ideer

Udviklet på etrans workshop i juni 2009 af designere, forskere, antropologer, computerspecialister, forretningsfolk fra bilsektoren, teknikere og bilentusiaster

Synliggørelse af elbilens fordele
1. VISUALISERING AF NÆSTE OPLADNINGS/PARKERINGSSTED
Et display  bilen viser, hvor det næste opladningssted er, og beregner distance og bestiller plads til opladning
2. BATTERIERNE BRUGT SOM ELLAGER
Pengeflow når batterierne i elbilen bruges som ellager til brug i peak hours i husholdningen
3. GRØN BILIST POINTSYSTEM
Ligesom der findes forskellige bilist-niveauer hos forsikringsselskaberne, kunne der være en særlig el-lite bilist rate.
4. ET INTERAKTIVT FORBRUGERSPIL
Skab et online interaktivt forbrugerspil, hvor elforbrug og kørsel registreres, og hvor man indgår i et spil om at køre mest økonomisk og dermed miljømæssigt. Spillet skal forankres på nettet, hvor alle deltagere opretter en profil og konkurrerer indbydes
5. INTERAKTIV RUDE I BILEN MED STATUSOPDATERINGER
Mange mennesker bruger statusopdateringer på deres Facebook. Med en interaktiv rude kan de give umiddelbare signaler og statements til andre mennesker på vejen og omkring bilen
6. MEKANIKER I HVIDT
Hidtil kender vi mekanikere som beskidte og indsmurt i olie. Kunne man forestille sig en ny type el-mekaniker, som gik i hvidt tøj og havde en aura af at udføre højteknologisk “biloperation”?
7. AUTOTWIT
Fra bilen kan man sende statusopdateringer til sin Twitter konto om, hvor meget man har sparet, hvor man er, og hvad man ellers har på hjerte
8. SAMMENLIGNENDE GRAFER PÅ BENZIN OG ELBIL
Udvikl en grafisk oversigt over ens samlede årlige udgifter på elbilen sammenlignet med en tilsvarende benzinbil
9. STIK SURFING
Et brugergenereret rejsecommunity har skabt konceptet Couch Surfing, hvor brugere gratis kan få lov til at låne hinandens sofaer, når de er på rejse. Kunne man lave et tilsvarende community, hvor de, der har et stik, stiller det til rådighed for andre mod, at vedkommende altid ville kunne låne stik hos communiti’et? Stik Surfing skulle kunne tilgås direkte fra bilen
10. GRØN BANE I BYERNE
Elbiler i byerne skal kunne komme hurtigere af sted ved at tage en bane, kun forbeholdt dem
11. DIVIDENDE PÅ ANDRE GRØNNE VARER
Forhandleren af elbilen eller elselskabet kunne indgå aftaler med fx COOP om at hjælpe elbilisterne til at købe andre grønne varer og give dividende eller anden form for rabat
12. EL SMILEY SYSTEM
Skab “Smiley Wheels” – et smiley system, der angiver, hvor meget man bidrager til CO2 reduktionen
13. ENERGIKLASSE (AAA)
En angivelse af energiklasse ligesom i køleskabene
14. INTERN ØKONOMI STØTTE
Elbillister skal kunne købe særlige aktier i deres elselskab
15. ECOMETER SYNLIGT UDADTIL
Bilen skifter farve efter, om man kører økonomisk eller uøkonomisk.
Rød når man forbruger, og grøn når man regenererer el ved bremseenergi
16. DISPLAY I RUDEN
Skab et display i ruden, der viser det lave CO2 forbrug
17. GRØN RUTE-SKILTNING I BYEN
En vejskilte service, der angiver, hvor de nærmeste elbilsparkerings- og opladningspladser og grønne vejbaner kun for elbiler findes.
 
Forskellige behov i livsstadier
18. SOFTWARE-STYRET BIL
Ideen er at benytte digitale muligheder til at tilpasse bilens farve/lyd/indstillinger til de individuelle behov, som forskellige brugere kan have i løbet af en dag, en uge eller et liv. Eksempler kunne voere ekstreme motorlyde til drengerøvs-kørsel, smarte mønstre på bilen eller force feedback, som forstærker køreoplevelsen/køreglæden
19. BIL BLOG
Vis et online element af ens liv på bilens ydre igennem speciel LCD teknologi, fx fotos fra en ferie, statements, citater eller nyheder
20. DIFFERENTIERET LEASING
Skab adgang til en række forskellige køretøjstyper, der passer til brugerens behov, igennem leasing, fx den lille hverdagsbil til pendleren eller ni-personers-bilen i weekenden, når alle dele-børnene er på besøg
21. BYT EN BIL
Byt den gamle bil igennem Den Blå Avis/eBay til en bil, der passer dine nuvoerende behov. Bilbytning ville resultere i en mere dynamisk ejerform
22. 3X34 TIL BØRNEFAMILIEN
Skab en ’trusted’ taxa service, der kan køre/hente/bringe børnene fra/til børnehaven, ud til bedsteforoeldrene, hente fra sportsklubben eller køre dem i biografen.
23. ABONNEMENT PÅ DESIGN
Abonnerer på opdateret design af bilen, som tillader brugeren at opdatere bilens udseende/farve/udformning i forhold til nye trends og behov. Eventuelt kan bilen dresses op med accessories, der passer til tidens mode
24. BUILD A BEAR CONCEPT
Skab moduloere bilsystemer, hvor dele af bilen kan skiftes ud efter behov. Fx sådan, at en bil kan omformes fra enkelt mands til parbil, til familie-bil osv.
 
Opladning som kvalitetsoplevelse
25. SYNLIG GOD SAMVITTIGHED VED OPLADNING
Vækkeuret i huset kunne fortælle, hvornår man automatisk gik over til at bruge “grøn” el til opladning af bilen. Vækkeuret (eller et andet display, evt. i bilen) kunne også vise, præcist hvor meget prisen for el er, med øjeblikkelige opdateringer af minutprisen. Display i/uden for bilen eller i hjemmet kunne vise, hvor meget man sparer ved at lade strøm sammenlignet med at tanke benzin
26. “NICE SPOT” OPLADNING
Ligner idéen om “Marguerit-ruten”: Man opstiller ladestandere/- muligheder ved særligt dejlige steder eller evt. i kulturelt interessante områder i byerne og skilter med det
27. OPLADESTIK I KANTSTEN
Stik i kantsten i byerne vil gøre det muligt for byboerne at lade op alle vegne
28. MOBILT OPLADEDYR
Små robotdyr kravler rundt ved parkeringspladser og identificerer parkerede elbiler, der skal lades op. De sørger for, at bilerne lades op, mens de er parkeret. Et alternativ kunne være, at bilen lades op trådløst, så snart man holder stille i nærheden af en ladestander. En tredje mulighed er at have en laderobot integreret i p-pladsens asfalt
29. BILOPVARMNING VED OPLADNING
Mens elbilen er sat i ladestikket i hjemmet, sørger en timer for, at noget af strømmen – på kolde vintermorgener – går til at opvarme bilen
30. PAUSE-WELLNESS
Skab opladningsmuligheder ved et fitness- eller wellnesscenter, så man kan benytte det og få en pause i hverdagen, mens bilen lades op
31. GRATIS STRØM VED REKLAME
Hvis man sætter reklamer på sin bil, får man lov at lade op gratis
32. BUNDLEOPLADNING
Opladning foretages på steder, hvor der er mange andre muligheder, fx mobilopladning, restauranter/mad, dating service chat eller sprogkursus. Man kunne tanke cafe latte eller lignende direkte ind i bilen fra en beholder, mens man oplader. Man kunne downloade seneste sommerhits i forbindelse med opladning
33. GAMMELDAGS TANKSTATIONSKONCEPT
Ansæt ladestanderpassere som dem, der servicerede bilisterne på benzinstationerne ”i gamle dage”. De sørger for at lade bilen op/pudse vinduer osv. Man kunne evt. have ”ladebunnies” og lade lækre piger sørge for optankningen
34. INDUKTIONSSTRØM /LOAD ROAD
Læg strøm i vejnettet, så man kan lade op, mens man kører. En variation kunne være, at bilen lades op, når man holder for rødt
35. LEDNINGSOPRULNINGSMEKANISME
Skab en oprulningsmekanisme på/i bilen, som ligner den, der er på støvsugere. På den måde skal man ikke oprulle ledningen manuelt eller i det hele taget røre ved ledningen
36. ROBOTBATTERISKIFT
Robotter sørger for alt omkring batteriskift i stedet for opladning, så bilejeren intet skal foretage sig
37. FITNESSCYKEL LAVER STRØM
Skab et system, så den strøm, man kan skabe på en fitnesscykel derhjemme, føres direkte over i bilen. Fitnesscentre kunne fungere efter samme koncept, hvor man kunne få at vide, præcist hvor megen strøm man har lavet til sin bil. Bevægelsesenergi fra legepladser kunne bruges på samme måde og gøre opladning til en børneleg
38. FITNESSSTRØM SOM SALGSVARE
Fitnesscentre kunne brande sig ved at samle den energi, kunderne producerer ved træning, og tage en lille pris for at lade den om til en form, der kunne bruges i elbilen
39. SANSELIGE OPLEVELSER UDSTRÅLER KVALITET
Der bruges dejligt lys ved masseopladningssteder i stedet for lysstofrør, så man har en følelse af kvalitet. Der kunne også spilles musik, som udstråler kvalitet. Hver bil kunne have sin egen melodi, som ville spille sammen med melodier fra bilerne i nærheden. Der kunne lægges vægt på manglende benzinlugt ved skarpt at adskille elbiler og brændstofsbiler og i det hele taget brande elbilopladning som en positiv særoplevelse
40. DRIVE-IN TEATER/BIOGRAF/STADION
Man kunne genindføre/udbrede drive-in underholdningskonceptet og i den forbindelse opstille personlige ladere til bilerne ved hver parkeringsplads
41. BILTOG
Man “finder sammen” med andre, som kører samme vej, og kobler sig sammen for at spare strøm. Eventuelt kan én bil lade op og overføre strøm til de tilkoblede
42. POKER MED STRØM
I stedet for penge vinder man strøm ved at spille poker (evt. online)
43. LADEPARK
Opladning gøres til en udflugtsmulighed, så man kan samles med andre elbilbrugere i en park og lade op samtidig med, at man laver et eller andet rart sammen
44. OPLADNING MED LUKSUS FOR BILER
Bilen får en luksusbehandling, fx vask og rengøring
45. LADESTATION SOM SIKKERHEDSSTATION
Lad ladestanderen fungerer som en nødhjælpsstation med nødhjælpsudstyr og evt. direkte kontakt til fx Falck eller vagtlægen
46. OPLADNING FORKLÆDT SOM SIKKERHED
Profilér opladning som værende mere sikker end benzintankning
47. LADNING MOD VINTERDEPRESSION
Lampe mod vinterdepression integreres i ladestanderen, så man kan få lidt sol, mens man oplader
48. DIREKTE ALTERNATIV INTERAKTION MED LADESTANDEREN
“Du fløjter, ladestanderen svarer, musikken forbinder jer”. Musik som interaktionsredskab, frem for at man skal trykke på/dreje på/tilkoble noget
49. LEDNINGSDIFFERENTIERING
Bruger man en grøn ledning til opladning, véd man, at man oplader med grøn strøm. En grå ledning lader bilen op med “grå” strøm
50. “FAST LANE” FOR BEDSTE CO2KØRER
Fordele knyttet til at køre på den mest miljørigtige måde kunne fx være, at man får lov at springe køen over ved ladestationen/-parken eller får lov at køre i en særlig vejbane
51. BILERNE “SMITTER” HINANDEN
Når bilen er koblet til for at lade op, bliver man en del af et netværk med de andre tilkoblede biler og har mulighed for at dele filer (musik, spil, film) med hinanden
52. VÆK FRA DE ANDRE, DER LUGTER
Gør det klart, hvilken fordel det er, at der ingen lugt er ved opladning af elbilen, og gør det muligt for elbilister at komme helt væk fra de lugtende brændstofsbiler under opladning
53. “LÆKRE” FYSISKE REDSKABER TIL OPLADNING
Lav ladestikshåndtaget sådan, at det kun blottes ved brug – og det derfor kan holdes rent og pænt. Tilbyd kunderne vådservietter til at tørre hænder i. Selve ladestikket kunne være mere organisk, så der fx var magneter på enden, så tilkoblingen var som et kys og ikke hårdt mod hårdt
54. SERVICETJEK I VILLAKVARTERET
I stedet for, at elbilister skal køre ind til et værksted, kunne man udføre servicechecks hjemme hos den enkelte
55. LYNLADNING PÅ SERVICESTATION
Lynladning kunne foregå på en eksisterende servicestation, så man kunne gøre brug af de services, der i forvejen findes for brændstofsbilister
56. PRAKTISKE SERVICES VED OPLADNING
Der kunne være mulighed for at ordne bilrelaterede, lidt uhåndgribelige services ved opladning, fx at ordne/betale/undersøge sine forsikringsforhold eller Falckabonnement
57. WELLNESS-RUTE OPLADNING
Ved at følge en bestemt rute har man mulighed for at oplade bilen, mens man kører og følger en rute i skønne omgivelser
58. PERSONLIGT TILRETTELAGT UNDERHOLDNING
Båse på offentlige ladepladser kan indrettes, så man kan få en privat opladningsoplevelse. Afskærmet fra omverdenen kan man vælge den underholdningsform (film, musik osv.), man ønsker
59. INDKØB VED OPLADNING
Man kan købe ind, mens bilen bliver ladet op
60. ANTIHÆRVÆRKSINDSTILLING
Lav en indstilling til bilen, så den er beskyttet mod hærværk, når man stiller den til opladning
61. LÆKKER STANDER
Design selve ladestanderen, så den er organisk i formen, dejlig at se på og røre ved, frem for en kold, kantet metalting
62. TRO KOPI AF BRÆNDSTOFSTANKNING
For at nye elbilister ikke skal blive for skræmt ved tanken om at skulle lade strøm, kunne man sørge for at tilrettelægge alt omkring elladning, så det ligner brændstofstankning mest muligt.
 
Grøn maskulinitet
63 MULIGHEDEN FOR AT TUNE OG SKRUE PÅ ELBILEN
Nogle dele af det maskuline segment kan godt lide den følelse af flow, kontrol og “mastery”, der er forbundet med at tune og skrue på en bil, skille noget ad, rense og pleje det, forbedre dets ydeevne og sætte det sammen igen. Det er de bange for at miste, hvis de køber en elbil, som er mere “simpel ” i sin konstruktion – så skab mulighed for at tune og skrue
64. HACKING
Det er en del af den maskuline egenskab at bryde eksisterende regler og strukturer og skabe sine egne. Elbilens computersystem kunne give mulighed for at lave om på de eksisterende regler eller tilføje nogle dimensioner, der gør bilen til noget særligt
65. ELBILEN SOM ADGANGSBILLET TIL DEN MASKULINE BILKULT
Hvis elbilen kan blive adgangsbillet til den særlige kultur, der eksisterer blandt mænd og biler, er vejen banet
66. CO-BRANDING MED ØLPRODUCENT ELLER ANDET MASKULINT PRODUKT
Visse produkter betragtes som særligt maskuline, fx nogle særlige ølmærker. Fodbold og ishockey betragtes også som særligt maskuline kulturer. Hvis man kan co-brande sig med nogle af disse særligt maskuline mærker, kan man skabe en pull-effekt
67. LÆDER, STIL OG STÅL
Brug nogle af de materialer, der forbindes med en maskulin kultur. Der er noget “plastikagtigt” og småt over elbilen i dag. Men ved at gøre brug af materialer som læder, stål og metal kan man ændre elbilens image
68. GÅ VÆK FRA BUDDY-KONCEPTET (LILLE BIL)
I det maskuline univers, hvor status og anerkendelse betyder meget, er elbilen ganske enkelt for lille og uanselig. Hvis det maskuline segment skal føle sig tiltrukket af en elbil, skal den have en størrelse, en kraft og en eksklusivitet over sig, som den ikke har i dag
69. LUKSUS OG SEX APPEAL
Hvis elbilen skal være attraktiv for det maskuline segment, skal der være noget luksus og sex-appeal over den. Det kan gøres via den udvendige og indvendige indretning, fx særligt lækre/eksklusive designs af batterier og anden teknik m.v.
70. LÆKKERT MOTORRUM
Mænd elsker deres motorrum!! I elbilen er motorrummet noget mere simpelt og ligetil end i konventionelle biler, ikke nær så beklædt med stål og skruer, der kan justeres. Skab et lækkert motorrum i elbilen – eksempelvis ved at tilbyde særlige designs, der siger noget om bilens kører.
71. TILBYD NOGET ANDET GREJ-GLÆDE END MOTORLYD
Lyden af motor betyder meget for nogle mænd. Elbilen siger ikke noget og tager dermed en del af den maskuline køreglæde fra mændene, der netop godt kan lide lyden, når de accelererer. Nogle mænd skal kunne signalere den samme power i en el-bil, måske ved at der tilføres noget andet lyd end motorlyden, måske ved at tilbyde andre former for grej-glæde, som man ikke kan få i en normal brændstofdrevet bil.
 
Udstyr/gadgets
72. DESIGNERBATTERI
Sæt forskellige designere til at designe batterier til elbiler, der sender nogle forskellige signaler. Nogle batterier kan have særlige feminine eller maskuline udtryk
73. E-CAR COLLECTIBLES
Nogle bilister elsker at samle på sjældne objekter og vise dem til andre. Kunne man skabe en serie af særlige samleobjekter i tilknytning til elbilen, som kan være med til at skabe en følelse af eksklusivitet og sjældenhed?
74. PERSONLIGGØR BRUGERFLADEN
Skab mulighed for at personliggøre bilen ved, at man kan skabe sin egen brugerflade. Ca. 80 % af vores transport foregår mellem bolig og job. Vi tilbringer megen tid alene i bilen. Hvis vi kan gøre den tid til en særlig “mig-tid”, kan man skabe nogle følelsesmæssige bindinger til bilen
75. ELBIL = DELL INSIDE => EKSKLUSIVT UDSTYR
Nogle bilister kan godt lide følelsen af eksklusivitet. Ved at kommunikere, at elbilens computersystem er produceret af de bedste på markedet, tilføres elbilen en følelse af eksklusivitet.
 
Gi' elbilerne X-faktor
76. LIMITED EDITION ONLY
“Scarcity” og eksklusivitet hænger uløseligt sammen. I forbindelse med elbilen kunne man udvikle nogle accessories og tilbehør, som kun udgives i et begrænset oplag. Det vil øge følelsen af eksklusivitet og skærpe konkurrencegenet
77. ELBILEN SOM ICAR
Ideen er især tilegnet den del af forbrugersegmentet, der er dedikeret til designikoner. Her står iPoden som et af den nyere tids største designikoner, fordi den forener vores æstetiske sans med et behov for enkle, taktile og logiske brugerflader, behovet for autonomi og individuelle valgmuligheder samt behovet for mobilitet
78. MASS CUSTOMIZATION MULIGHEDER
De nye elbiler skal kunne tilbyde nogle helt nye muligheder for at tilpasse og personliggøre bilen og oplevelsen omkring den. Det kan handle om alt fra valg af interiør til personliggørelse af den digitale brugerflade i bilen. Denne mulighed vil være med til at øge de følelsesmæssige bånd mellem bilist og bil
79. LORD OF THE RINGS
Accessories der sender hemmelige beskeder om et særligt broderskab. iPod-ejere verden over kan kende hinanden på den hvide snor, der forbinder høretelefoner med iPod. Find nogle særlige kendetegn, der signalerer, at man kører elbil, og som dermed skaber et særligt broderskab
80. SKAB CRAZE BLANDT SUBKULTURER
Forsøg at gøre elbilen til en craze blandt unge subkulturer, der gerne vil gøre noget for miljøet på den fede måde
81. MUSIKVIDEOER
Lav product placement i musikvideoer m.v.
82. GØR ELBILEN TIL EN GOD HISTORIE FOR BILBLADENE
Mænd elsker at læse bilblade! Hvis det lykkes at overbevise bilbladene om, at elbilen er en god historie, kan der skabes en påvirkning den vej
83. FÅ ACTIONHELTE FRA FILM OG TEGNEFILM TIL AT KØRE ELBIL
Skabe en pull-effekt ved at lave product placement i actionfilm. Filmheltene skal til at køre elbil, gerne i nogle af de film, der er al forbundet med action, power og battle
84. FÅ FERRARI TIL AT LAVE EN ELBIL
Få nogle af de mest maskuline og kraftfulde bilikoner – for eksempel Ferrari – til at producere og markedsføre en elbil.
 
Uddannelse
85. EL-MEKANIKERUDDANNELSE
Der skal være mekanikere, der kan reparere elbiler, og der skal
være Falckreddere, der har kendskab til elbiler – hele uddannelsesleddet skal med!

Projekttype: 
Fokusområde: 
Medarbejdere: