Begejstringskampagne i Fredericia Kommune

Begejstringskampagne i Fredericia Kommune

I Fredericia Kommune har etrans arbejdet med, hvordan vi kan indføre elbiler i kommunens bilflåde, uden at det møder en uovervindelig modstand.
Vores erfaring med at skabe forandringer i komplekse systemer er, at medarbejdere involverer sig af interesse og lyst – fordi de kan se en pointe i at prøve noget nyt – men at der ofte ikke er tid.
For at udviklingsarbejdet skal skride frem og flytte sig er det derfor nødvendigt af og til at minde folk om, at det nye ikke må glemmes. Vi har derfor arbejdet med en begejstringskampagne i Fredericia, rettet mod tre grupper: Dem, der skal bruge elbilerne, dem, der kun perifert berøres af de ny elbiler på arbejdspladsen og endeligt Fredericias borgere, der betaler via skatten.

Vores råd til ledelsen i begejstringsarbejdet:
Skab ambassadører for jeres projekt i hele værdikæden. Fodr ambassadørerne med noget at snakke om og handle på.
Lyt og fortæl. Hvordan indsamles gode og dårlige resultater og forvandles til gode historier eller noget, man må reagere på? Hvilke kendte ressourcer kan hjælpe internt?
Husk at finde og fejre jeres sejre. Sørg for gennemsigtig kommunikation til dem, der bliver berørt af forandring for at afstemme forventninger og opbygge en ejerskabsfølelse.
Designer Allan Schmidt har arbejdet dels i etrans, dels i kommunen med projektet.

Se håndbogen for elbils ambassadører nedenfor ( pdf ).