Begejstringskampagne workshop med Christian Have

Begejstringskampagne workshop med Christian Have

Kultur, humor og ironi i den nye historie om elbiler
etrans og Dansk Elbil Alliance stod bag et fælles seminar på Designskolen Kolding om en begejstringskampagne om elbiler.  Ideerne vrimlede frem, men det er endnu ikke lykkedes at skaffe pengene til en stor kampagne. etrans fik mulighed for at afprøve en del af dem i et samarbejde med Fredericia Kommune - men ideerne og de gode råd fra to af Danmarks bedste kommunikatører, direktør og adjungeret professor Christian Have og livsstilsekspert Henrik Byager kan nu bruges af hvem, der vil. 

Christian Have og Henrik Byager talte begge for, at de elementer, man skal bruge, er kultur, musik, humor og ironi og stand up-komik.
Henrik Byager talte om disse elementer som de trojanske heste, man kan sende af sted, og Christian Have pegede på, at i dag er musik og stand up-komik de mest effektive midler til at skabe forandring.
-Elbilen er ikke en god historie lige nu. Og da det stort set er det eneste, der betyder noget, må I tilsætte noget kultur, så der kan tilsættes en historie, sagde han.
Begge anbefalede stærkt brugen af sociale medier: Christian Have fortalte, at på verdensplan er 550 mio. på Facebook - og dertil kommer over 600 mio. på det særlige kinesiske net.
Christian Have var ikke specielt begejstret for elbiler, opfatter dem som besværlige, upraktiske, kedelige og usexede og sagde, at det er nødvendigt med en rebranding. – I skal skabe en ny historie om elbilerne, en storytelling, der inddrager brugerne og er på deres præmisser, sagde han.

Henrik Byager sagde om elbilen, at den passer til trend, mening og fokus. Det, der skal til, er, at priserne bliver konkurrencedygtige, at der er synlighed og en afmystificering – og at man etablerer en historie-fortælling ”1001 nat”. – Og som i 1001 nat dør I, hvis I ikke fortæller nye historier, sagde han.
Både han og Christian Have talte meget om følelser og sagde, at elbilsfolket skal satse på de emotionelle værdier omkring elbilen, hvis de vil skabe begejstring omkring den.

Projekttype: 
Fokusområde: