Nye oplevelser og interiør til elbiler: 5 uger i Shanghai

Nye oplevelser og interiør til elbiler: 5 uger i Shanghai

Kom med forslag til indretning af en elbil, som lægger op til at tænke transport på nye måder. Sådan lød opgaven til ca. 80 studerende fra Designskolen Kolding og Tongji Universitetet i Shanghai i Kina, som skulle samarbejde 5 uger i efteråret 2011. De blev vejledt af kinesiske og danske lærere fra bl.a. etrans – og kom tæt på virkeligheden under besøg på Folkevognsfabrikkerne i Shanghai. Resultatet blev konkrete forslag til fx kommunikationssystemer i bilen, nye instrumentbræt og smarte GPS’er. Der er også udarbejdet forslag til nye services, som bl.a. skal gøre delebiler mere attraktive, og der er tænkt i udstyr, der skal gøre bilen mere attraktiv for street workers med særlige indretningsbehov mv.

PROJEKTERNE
Pocket Car; en delebil i din lomme, PAL; fleksibel familiebil, Inside Out; arbejdervogn, Atmo; fremtidige bilgagdet, PAN; interaktivt glastag, Horizon; connect to the club, GIP; green important people, ZEN; en sikre køretur, Our Space; ro og harmoni.

BAGGRUND
Når en helt ny teknologi skal introduceres på markedet, giver det mulighed for at gentænke form, funktion og betydning. Elbilen har en helt anden teknologi end konventionelle biler. Det kræver en nytænkning og nyorganisering, som kineserne har særlige muligheder for, fordi de ikke er så påvirkede af den velkendte teknologi i de konventionelle biler. Udgangspunktet for arbejdet i Shanghai er etrans’ undersøgelser af danskernes transportvaner.
 
METODE
I projektet er der arbejdet med, hvordan man kan forbedre køreoplevelsen i elbilerne gennem en servicedesign tilgang. Viden fra etrans’ brugerstudier og forskning er verificeret i en ny kulturel kontekst i Kina, hvorefter prototyper af produkter, services og systemer er udviklet med afsæt i den lokale kontekst. I Danmark skal de tjene som inspiration for den fortsatte udvikling af elbiler og tilknyttede services.
 
PARTNERE
Projektet er gennemført i samarbejde mellem undervisere og studerende fra Designskolen i Kolding, Tongji Universitetet i Shanghai og Volkswagen Group China.

 

Projekttype: 
Fokusområde: