Places and Post - en servicestation i lommen

Places and Post - en servicestation i lommen

App’en ”Places and Post” råder bod på de servicetab, billisterne vil opleve, når de ikke længere skal omkring tankstationen for at tanke op, men kan klare en opladning via standere på parkeringspladser o.l. Det betyder nemlig, at det er slut med lige at gribe morgenmaden, gå på toilettet, fylde sprinklervæske på, hente dagens avis og alle de andre ting, moderne tankstationer ellers tilbyder.

Under mantraen ”En servicestation i lommen” hjælper app’en med at finde en ønsket service/ydelse i forhold til en given ladestander. Ved at holde din smartphone op foran landestanderen får du adgang til et augmented reality interface med alle relevante, lokale informationer, som en elbils ejer måtte have brug for. Man kan fx finde nærmeste spisested, et godt tilbud fra en lokal forretningsdrivende, aktuelle begivenheder i byen eller få oplyst den aktuelle elpris fra elselskabet. Derudover giver app’en mulighed for, at brugerne selv kan levere indhold, så der skabes et fællesskab med mulighed for at dele gode råd eller søge en kørelejlighed.

Således er ”Places and Post" et bud på, hvordan den nødvendige infrastruktur for elbilerne kan tilføjes ekstra værdi og services, der samlet set er med til at gøre elbiler til et attraktivt tilbud. App'en og systemet er udtænkt, så det tilføjer værdi til opladningspunkter, både for elbilisterne og for interessenterne rundt om som fx lokale forretninger, lokale myndigheder, energileverandører og bilbranchen, der kan byde ind med relevante services.
 
App konceptet blev i maj 2011 præsenteret på den internationale konference "Stockholm Summit on Service Innovation in Cities"arrangeret af Living Labs Global, hvis formål var at  at bringe offentlige organisationer og private virksomheder med interesse for byudvikling sammen. 
Idéen har også været præsenteret for parterne bag Trekantområdets ladestandere, som du kan læse mere om her.
Projekttype: