Syv bilistforbrugertyper

Syv bilistforbrugertyper

En rig og detaljeret indsigt i 50 bilbrugeres hverdagsliv.

I alle brugerdrevne innovationsprojekter får man en meget detaljeret indsigt i den enkelte forbrugers hverdagsliv, behov, interesser og drømme. Det har vi også fået i dette projekt. Under det antropologiske feltstudie har antropologer, virksomhedsledere, designere, forskere og studerende fulgt hvert eneste lille skridt i de 50 bilbrugeres hverdagsliv. Vi har været på arbejde med dem, vi har kørt med dem, vi har spist med dem – vi har lyttet til deres værdier og holdninger, deres drømme, visioner, bekymringer og irritationer. Og vi har observeret deres konkrete handlinger og adfærd samt deres omgang med forskellige produkter og services. Tættere på forbrugerne kan man ganske enkelt ikke komme!
FRA UNIKKE PERSONER TIL INTERESSANTE MARKEDSPOTENTIALER
Men hvordan omformer man den slags indsigter til markedsmuligheder? Hvordan kommer man fra at have indsigt i en række unikke forbrugeres livsstil og personlighed til at tale om potentielle markeder og relevante markedsindsigter?
Det gør man ved at kigge efter nogle mønstre. Mønstre i hvordan bilbrugerne taler om deres værdier, holdninger og forbrugeradfærd. Mønstre i de produkter og services, de omgiver sig med. Og mønstre i deres hverdagsliv og livsstil.
De mønstre, vi fandt, viser, at bilbrugerne generelt kan opdeles i forhold til to dimensioner, der ses i figuren overfor. Den ene dimension handler om, at de enten refererer til funktion og fakta eller til følelser og drømme, når de taler om forholdet til deres bil. Den anden dimension er, at nogle refererer til miljø og moral og andre til hverdagsliv, mode og personlige interesser.

Læs mere om forbrugertyperne i etrans rapport 1 ved at klikke her.

Projekttype: 
Fokusområde: